جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

دستگاه CNC چيست و چگونه كار مي‌كند؟

نصب وساخت اسكلت فلزي|سازنده اسكلت پيچ ومهره اصفهان

دستگاه CNC چيست و چگونه كار مي‌كند؟

CNC فرم كوتاه شده عبارت Computer Numerical Control و به معني كنترل عددي رايانه‌اي مي‌باشد.  اين دستگاه شامل يك ميني كامپيوتر يا ميكرو كامپيوتر مي‌باشد كه در اصل به عنوان واحد كنترل دستگاه عمل كرده و تا حد امكان مدارهاي سخت‌افزار اضافي در واحد كنترل حذف شده است. اين كامپيوتر وظيفه ارسال برنامه‌هاي لازم جهت برش و يا حك فلزات و غير فلزات را بر عهده دارد. در واقع، تمام مراحل انجام كار و ابعاد نهايي قطعات از طريق كامپيوتر به دستگاه ارسال مي‌شود. به همين دليل CNC را مي‌توان مانند يك ربات دانست كه با برنامه‌ريزي كار كرده و از دستورالعمل‌هاي شما پيروي مي‌نمايد. در دستگاه CNC  برنامه در حافظه كامپيوتر ذخيره مي‌شود و برنامه‌نويس به راحتي مي‌تواند كدها، برنامه‌ها و الزامات را نوشته و ويرايش نمايد. برنامه نوشته شده قابليت استفاده براي قسمت‌هاي مختلف را داشته و نيازي به تكرار دوباره نمي‌باشد. 
تقريبا تمام مواد با استفاده از CNC قابل ماشين‌كاري هستند. اما به طور كلي،  انتخاب متريال اوليه به نوع فعاليت و محصولي كه مد نظر داريد بستگي خواهد داشت. متريالي كه به صورت معمول مورد استفاده قرار مي‌گيرند عبارتند از: آلومينيوم، برنج، مس، استيل، تيتانيوم، چوب فوم، فايبرگلس و انواع پلاستيك. 
ابزارهاي مختلفي بر روي دستگاه CNC قابل اجرا و استفاده هستند كه از اين ميان مي‌توان به دستگاه تراش، دستگاه فرز و ماشين حفاري اشاره كرد.  اين ابزارها با برداشتن و حذف كردن بخش‌هايي از مواد از جمله فلزات و غير فلزات، آن‌ها را به شكل‌ها و طرح‌هاي مختلف (گرد، چهارگوشه و ...) درمي‌آورند. در روش‌هاي سنتي، حضور اپراتور و نظارت وي بر روند انجام كار ضرورت داشت، در حالي كه در دستگاه CNC نقش اپراتور به حداقل رسيده و صرفا بايد برنامه و دستورالعمل‌ها را در كامپيوتر اجرا كرده و بقيه كار را كامپيوتر به صورت خودكار انجام خواهد داد. 

 

ماشين‌كاري به طور كلي فرايندي است كه طي آن يك قطعه خام از جنس پلاستيك، چوب، فلز و ... به محصول نهايي تبديل مي‌شود. در اين فرايندكه پيش‌تر نيز  اشاره شد،  بخش‌هايي از ماده اوليه حذف شده و طرح مورد نظر اجرا مي‌شود. اتوماتيك انجام شدن فعاليت‌ها در دستگاه CNC موجب بالا رفتن سرعت و همچنين، دقت در انجام فعاليت‌هاي مختلف ماشين‌كاري گشته است. اين مزيت CNC به هنگام كار بر روي مواد گرانقيمت و با ارزش بسيار با اهميت جلوه مي‎‌كند. 
اغلب فرايندهاي ماشين‌كاري نياز به استفاده از ابزارهاي مختلف (مانند انواع مته‌) براي برش و اجراي طرح مورد نظر دارند. دستگاه CNC به طور معمول قابليت تركيب اين ابزارها را در يك واحد يا سلول مشترك دارد. ماشين‌هاي پايه توانايي حركت در طول يك يا دو محور را دارند. در حالي كه ماشين‌هاي پيشرفته‌تر در طول محور x، y و z حركت كرده و اغلب حول بيشتر از يك محور چرخ زده و حركت مي‌كند. ماشين‌هاي چندمحوري توانايي چرخاندن قطعه را به صورت خودكار داشته و اجازه خارج شدن موادي كه در زير قطعه انباشته شده بودند را مي‌دهند. اين مزيت دستگاه CNC موجب حذف مداخله  نيروي كارگري براي چرخاندن قطعات شده است.

ماشين‌هاي CNC معمولا در يكي از اين دو دسته قرار مي‌گيرند:
1-تكنولوژي ماشين‌كاري معمولي-  اين دسته شامل تكنولوژي‌هاي زير مي‌باشد:
-دريل‌ها: اين ابزار با چرخش و نفوذ به داخل قطعه مورد نظر موجب ايجاد طرح‌ها و اشكال جديد مي‌شود. 
-ابزارهاي تراش: اين ابزارها قطعات را بر خلاف حركت مته دريل به چرخش در مي‌آورند. اين ابزار به صورت معمول تماس مستقيم با مواد برقرار مي‌كند. اين ماشين‌آلات از ابزارهاي برش دوار جهت حذف مواد از روي قطعه اصلي بهره مي‌برند. 
-ماشين‌آلات فرز: اين ماشين‌آلات را مي‌توان معمول‌ترين دستگاه‌هاي CNC دانست. 
2-تكنولوژي ماشين‌كاري نوين- اين دسته شامل موارد زير مي‌باشد:
-ماشين‌كاري الكتريكي يا شيميايي: امروزه تكنولوژي‌هاي جديدي وجود دارند كه از تكنيك‌هاي مخصوصي براي برش مواد استفاده مي‌كنند. در اين زمينه مي‌توان به ماشين‌كاري الكترومغناطيسي و ماشين‌كاري الكتروشيميايي اشاره كرد. اين تكنولوژي‌ها بسيار تخصصي بوده و در موارد خاص براي توليد انبوه و نوع خاصي از مواد استفاده مي‌شوند.
- ديگر ابزارهاي برش: از اين ابزارها مي‌توان به دستگاه‌هاي برش ليزري، ماشين‌آلات برش اكسيژن، ماشين‌آلات برش پلاسما و تكنولوژي برش واترجت اشاره كرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.