شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

برش ليزري صفحات پلاستيكي و سراميكي

نصب وساخت اسكلت فلزي|سازنده اسكلت پيچ ومهره اصفهان

برش ليزري صفحات پلاستيكي و سراميكي

دستگاه ليزر براي ايجاد حك بر روي انواع سراميك، ظروف چيني و پلاستيكي گزينه مطلوبي به نظر مي‌رسد. از ويژگي‌هاي اين دستگاه دقت بالا در ايجاد ظريف‌ترين شكل‌ها و تصاوير بر روي اين مواد مي‌باشد. با توجه به اين كه پرتو ليزر به طور مستقيم با سطح مواد در تماس نمي‌باشد،  محصول نهايي سالم بوده و درصد خطا و بروز خسارت‌هاي احتمالي به شدت كاهش مي‌يابد. با استفاده از ليزر، برش صفحات پلاستيكي و سراميكي در كمترين زمان و با بيشترين دقت انجام مي‌شود. پرتوي ليزر از طريق آينه‌هاي موجود در دستگاه برش ليزري به يك نقطه مشخص تابيده شده و با ايجاد گرما بر روي آن نقطه موجب ايجاد برش و حك مي‌شود. برش‌هاي ايجاد شده از اين طريق بسيار منظم و بدون خطا خواهد بود.

از دستگاه ليزر CO2 براي برش و حكاكي بر روي مواد پلاستيكي و سراميكي استفاده مي‌شود. آن چه موجب شده تا اين تكنولوژي روز به روز بيشتر براي برش مواد سراميكي و پلاستيكي مورد استفاده قرار گيرد، توانايي خارق العاده آن در ايجاد طرح هاي منظم و پيچيده مي باشد. آلومينا (AL2O3) يكي از انواع سراميك مي‌باشد كه به خاطر داشتن قابليت بالا در جذب پرتوي ليزر بيشترين استفاده را براي ايجاد حك دارد. همانطور كه گفته شد، ليزر با تابيدن بر روي نقطه‌اي خاص موجب بالا رفتن حرارت و تبخير آن شده كه در نهايت به بهترين شكل برش مي‌خورد. در حال حاضر، براي ايجاد طرح‌هاي زيبا بر روي كاشي و ديگر سطوح سراميكي از ليزر استفاده مي‌شود. طرح‌هاي با سايه و روشن كه به زيبايي ايجاد شده و براي استفاده در صنايع مختلف از جمله صنعت دكوراسيون داخلي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.  تا پيش از پيدايش تكنولوژي ليزر از روش‌هايي چون چاپ سيلك اسكرين براي حكاكي روي سراميك استفاده مي‌شد. اما روش‌هاي سنتي همواره با محدوديت‌هايي همراه بوده‌اند.  به عبارتي توانايي ليزر در ايجاد طرح‌هاي زيبا و طبيعي بر روي سراميك و كاشي موجب شده تا بهترين انتخاب براي اين كار باشند. 

 

 


دستگاه‌هاي ليزر مي‌توانند با دقت و ظرافت بالا صفحات پلاستيكي را نيز برش داده و يا حكاكي كنند. توليدكنندگان، هنرمندان و طراحان با استفاده از اين تكنولوژي طرح‌هاي شگفت انگيزي از جنس پلاستيك خلق مي‌كنند. ليزر به خاطر داشتن توانايي بي نظير كار با انواع پلاستيك (پلي‌استر، پلي پروپيلن، پلي كربنات و ...) و به دليل خلق لبه‌هاي برش دقيق و تميز، در طول سال‌هاي گذشته  به يكي از بهترين روش‌ها براي برش و حك اين ماده تبديل شده است. 

ليزر با تابيدن بر سطح انواع پلاستيك موجب گرم شدن آن مي‌شود. از آن‌جا كه نوع پلاستيك و تركيبات آن متفاوت مي‌باشد، طول موج مورد نياز براي پرتوي ليزر هم متفاوت خواهد بود. به طور مثال طول موج مورد استفاده براي برش و حك سيليكون با اكريليك متفاوت خواهد بود. پلاستيك با گرم شدن به سرعت شروع به برش خوردن به بهترين و دقيق‌ترين شكل مي‌كند. يكي از مزاياي استفاده از ليزر براي برش موادي از جمله پلاستيك عدم دخالت نيروي انساني مي‌باشد. زيرا طرح‌ها به وسيله رايانه به دستگاه ليزر منتقل شده و ايجاد طرح‌هايي پيچيده و زيبا به راحتي صورت مي‌گيرد.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.