جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

كاربرد برش ليزري فلز برنج

نصب وساخت اسكلت فلزي|سازنده اسكلت پيچ ومهره اصفهان

كاربرد برش ليزري فلز برنج

برش ليزري فولاد خفيف و استيل ضدآب از سال‌هاي پيش توسط ليزر CO2 انجام مي‌شده است. و اين تكنولوژي توانسته است قطعات بي نظيري را به‌وجود بياورد. اما استفاده از ليزر CO2 راه حل مناسبي براي برش فلزات براق يا زرد رنگ به نظر نمي‌آيد. تا پيش از پيدايش تكنولوژي ليزر فايبر، برش فلزاتي از قبيل مس، برنج و برنز بسيار سخت و خارج از تصور به نظر مي‌رسيد. اما امروزه، ليزر فايبر با قابليت بالايي كه در برش فلزات زرد رنگ دارد، صنعتگران را قادر به ساختن محصولاتي بي نظير و در عين حال صرف هزينه‌هاي كمتر ساخته است. 
به دليل ماهيت عناصر تشكيل دهنده فلز برنج، برش ليزري آن همواره كاري دشوار بوده و  بيشتر مواقع بسياري از شركت‌هاي خدمات ليزري با استفاده از دستگاه برش ليزري از انجام آن شانه خالي مي‌كنند. در واقع، انجام برش ليزري برنج و مس با ضخامت 1 ميلي متر را در كمتر مركز خدمات ليزري مي‌توان مشاهده نمود. اما همانطور كه اشاره شد، روز به روز با پيشرفته شدن دستگاه‌هاي ليزر، برش اين فلزات نيز ممكن شده است كه در ادامه مقاله به آن پرداخته مي‌شود.
 فلز برنج‌ تشكيل شده از مس و روي مي‌باشد كه بر اساس ميزان عناصر تشكيل‌دهنده آن، به رنگ‌ها و انواع برنج زرد، برنج قرمز، برنج سرب، برنج سيليسيوم، برنج قلع يا ورشو ديده مي‌‌شود. 
حجم گسترده‌اي از فلز برنج در صنعت دكوراسيون داخلي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. كاربردهاي ديگر اين فلز را در ادامه مشاهده مي‌كنيد: 

-ساخت انواع زيورآلات (گردنبند، دستبند، گوشواره، پابند و ...)

-مهمات جنگي

-صنايع دريايي (دريچه‌ها، انواع لوله‌كشي‌ها، پروانه‌ها و ...)

-ساخت انواع سازهاي موسيقي (به خاطر خاصيت آكوستيكي)

-مغزي قفل ها (به خاطر سطح اصطكاك كم)

 

-صنايع مكانيكي

اما آن چه موجب شده تا برنج در زمينه‌هاي بسيار متنوعي مورد استفاده قرار گيرد، مقاومت اين فلز در برابر كدر شدن و همچنين لكه دار شدن مي‌باشد. اين فلز همچنين قابليت چكش‌خواري بيشتري نسبت به مس و روي دارد و دماي ذوب آن بين 900 تا 940 درجه سانتي‌گراد مي‌باشد. 
همانطور كه پيش‌تر نيز اشاره شد، يكي از عناصر موجود در داخل برنج، عنصر مس بوده كه خاصيت ميكروب‌كشي داشته و به همين دليل است كه از فلز برنج به عنوان آلياژي رايج در ساخت دستگيره و يا انواع تجهيزات در داخل بيمارستان‌ها و مراكز درماني استفاده مي‌شود. يكي ديگر از مزاياي اين فلز قابليت بازيافت بسيار بالاي آن مي‌باشد. فلز برنج به خاطر خاصيت مغناطيسي كمي كه دارد، به راحتي از ديگر فلزات جدا شده و تا حدود 90% قابليت بازيافت شدن دارد. 
با توجه به آن‌چه در مورد فلز برنج اشاره شد و يا توجه به ضرورت استفاده از اين عنصر در صنايع و زمينه‌هاي متنوع، استفاده از ابزاري مفيد براي برش قطعاتي با اشكال پيچيده و ظريف ضروري به نظر مي‌رسد. همانطور كه گفته شد امروزه از تكنولوژي ليزر فايبر براي برش برنج و مس استفاده مي‌شود. ليزر فايبر طول موجي حدود 1.07 ميكرون داشته و به همين دليل در مقايسه با پرتوهاي ليزر CO2 كمتر منعكس شده و بنابراين هنگام تابيدن بر روي برنج راحت جذب آن مي‌شود و برش آن را ممكن مي‌سازد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.