جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

كاربرد ليزر برش در صنايع الكترونيك

نصب وساخت اسكلت فلزي|سازنده اسكلت پيچ ومهره اصفهان

كاربرد ليزر برش در صنايع الكترونيك

صنعتگران در حوزه الكترونيك همواره در تلاشند تا روش‌هايي سريع، قابل اطمينان و مقرون به صرفه را براي برش فلزات مورد استفاده در صنعت الكترونيك به كار گيرند. در جايي كه تعداد، كيفيت لبه‌هاي برش‌خورده و ابعاد كوچك محصولات مد نظر صنعتگران مي‌باشد، برش ليزري تنها گزينه مورد قبول به نظر مي‌رسد. 

آن چه باعث شده تا ليزر گزينه‌اي پر كاربرد در صنعت الكترونيك باشد، توانايي اين تكنولوژي در ايجاد برش‌هاي خيلي كوچك و با كيفيت مي‌باشد. از آن‌جايي كه گاهي در صنعت الكترونيك قطعات و محصولاتي كه مورد استفاده قرار مي‌گيرند بسيار ريز هستند، نياز به روشي هست تا متكي به قوه بينايي انسان نبوده و با بازده بالا عمل كند. در واقع، ليزر پاسخگوي نياز صنايع مختلف از جمله صنعت الكترونيك را به خوبي برآورده كرده است. اين فناوري به صورت خودكار و بدون نياز به نيروي انساني توانايي پردازش عمليات مختلف را داشته و با دقت و تمركز بالا كوچكترين قطعات را برش يا حك بزند. از آن جايي كه پرتوي ليزر تماس مستقيم با قطعات برقرار نمي‌كند، آسيب كمتري به آن‌ها وارد شده و كيفيت مواد حفظ مي‌شود. 

استفاده از ليزر در صنعت الكترونيك مزاياي فراواني را به همراه دارد. برخلاف روش‌هاي سنتي، برش ليزي هيچ‌گاه محو يا آلوده نمي‌شود و محصول كيفيت بالايي خواهد داشت. پرتوي ليزر همواره برنده و دقيق باقي خواهد ماند و مدت استفاده از دستگاه ليزر تأثيري بر كيفيت برش ليزري نخواهد داشت. يكي ديگر از مزاياي استفاده از تكنولوژي ليزر در صنعت الكترونيك، به صرفه بودن اقتصادي و هدر نرفتن مواد اوليه حين انجام برش قطعات مي‌باشد. اين در حالي است كه با روش‌هاي قديمي به علت ريز بودن قطعات و سختي كار، هميشه امكان از بين رفتن مواد اوليه وجود خواهد داشت. در ضمن، در هنگام كار با ليزر نياز به ابزار يا سخت‌افزار خاصي نبوده و هزينه نگهداري و تعمير قطعات  نيز پايين مي‌باشد. 
اما شايد يكي از مهم ترين مزيت هاي اين فناوري ايمن بودن آن هنگام كار كردن باشد. مخصوصا در شرايطي كه اندازه قطعات تا اين اندازه كوچك مي‌باشد، امنيت و سلامت نيروي انساني امري ضروري به نظر مي‌رسد. در واقع با توجه به اين كه پرتو ليزر داخل يك محفظه حبس شده و فقط به نقاط مشخصي تابيده مي‌شود، برش ليزري با استفاده از دستگاه برش ليزري را مي‌توان يكي از ايمن ترين روش هاي برش معمول در بازار مي‌باشد. 
در ادامه برخي موارد استفاده كاربردي از ليزر در صنعت الكترونيك را مشاهده مي‌نماييد:

برش ليزري اجزا و قطعات ريز:
امروزه، استفاده از برش ليزري براي ساخت قطعات و اجزاي تشكيل‌دهنده انواع گوشي‌هاي تلفن همراه به عنوان روشي عملي و پربازده شناخته شده است. اجزاي سازنده اين گوشي‌ها بسيار ريز بوده و به عبارتي با روشي جز استفاده از نيروي ليزر و بهره گيري از قابليت بالاي اين تكنولوژي در برش قطعات ريز قابل توليد نيستند.درواقع، مورد استفاده ليزر هر چه باشد (براي اجزاي داخلي يا بر روي سطوح خارجي آن) نتيجه مطلوب و مورد پسند خواهد بود.

 

برش ليزري كارت‌هاي USD و تخته مدار چاپي:
صنايع الكترونيكي و صنعت نيمه هادي به دليل استفاده از كارت‌هاي USD و تخته مدار چاپي (printed circuit boards)، دو صنعت مرتبط با يكديگر هستند كه برش ليزري در آن ها موارد استفاده بسياري دارد. انواع تخته مدارها از جمله تخته مدار چند لايه، تخته مدار انعطاف‌پذير و... از طريق ليزر و برش ليزري قابل توليد هستند. مهم ترين مزيت اين تكنولوژي را مي‌توان توانايي فوق العاده آن در برش تخته مدارهايي با اندازه هاي بسيار كوچك دانست. 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.