جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

دستگاه ليزر و كاربرد آن در صنعت چوب

نصب وساخت اسكلت فلزي|سازنده اسكلت پيچ ومهره اصفهان

دستگاه ليزر و كاربرد آن در صنعت چوب

چوب در صنايع مختلف استفاده مي شود. آن چه موجب محبوبيت اين ماده شده انعطاف پذيري بالاي آن در ايجاد شكل‌ها و سازه‌هاي متنوع و همگن مي‌باشد. يكي از حيطه‌هاي پركاربرد تكنولوژي  ليزر را نيز مي‌توان در صنعت چوب دانست. در حوزه كارهاي هنري، ساخت هدايا و يادبودها، ماكت‌هاي معماري، انواع اسباب بازي و كارهاي هنري خلاقانه نياز به استفاده از ابزاري دقيق مي‌باشد. ابزاري كه علاوه بر دقت بالا توانايي برش پيچيده‌ترين اشكال را در كمترين زمان ممكن داشته باشد. ابزارها و روش‌هايي كه به صورت سنتي مورد استفاده قرار مي‌گرفتند در چنين مواردي توانايي پاسخگويي به نياز صنعتگران را ندارند. زيرا اين روش‌ها علاوه بر اين كه دقت بالايي ندارند، بسيار هزينه‌بر مي‌باشند. مي‌توان گفت، به همين دليل است كه امروزه  قيمت دستگاه برش ليزري بيش از پيش در صنعت چوب و توليد محصولات وابسته به اين صنعت مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بايد خاطر نشان شد استفاده از ليزر در توليد محصولات چوبي محدود به موارد فوق نشده و در موارد بسياري مي‌توان از اين تكنولوژي كمك گرفت. 
انواع چوب كه مي‌توان با ليزر برش و يا حكاكي كرد عبارتند از: 
-ام دي اف (MDF) 
-اچ دي اف (HDF)
-تخته چندلا (Multiplex)
-نئوپان (Plywood)
-تخته نئوپان (Chipboard)
-چوب طبيعي (Natural wood)
-چوب‌هاي قيمتي (Precious woods)
-چوب‌هاي فشرده (Solid wood)
-چوب پنبه (Cork)
-روكش‌هاي طرح چوب (Veneers)

 

با توجه به فرآيند حرارتي ليزر، ويژگي هايي همچون رطوبت، تراكم، محتواي روغن و رزين را مي‌توان متغيرهاي تاثير گذار براي كيفيت و سرعت برش ليزر دانست. هنگام كار با ليزر بر روي چوب، لبه‌هاي برش خورده تيره و قهوه‌اي رنگ مي‌شوند. اين تغيير رنگ كه در اثر اكسيداسيون خفيف و يا قوي حاصل مي‌شود، به عنوان يكي عناصر زيبا و استثنايي طراحي كه غير قابل اجتناب است، در نظر گرفته مي‌شود. اما شدت و مقدار اكسيد شدن چوب به جنس و مقدار رطوبت و رزين موجود در آن بستگي دارد. در واقع، هر چه چوب خشك‌تر و عاري از رزين باشد، لبه‌هاي برش خورده روشن‌تر مي‌شوند. 
از طريق برش ليزري و يا حكاكي بر روي انواع چوب، مي‌توان محصولاتي بديع و مطابق سليقه افراد آفريد. با حكاكي نام، حروف، عكس يا لوگوي خاص مي‌توان هدايا و يادبودهاي بي‌نظيري را به‌وجود آورد كه در طول زمان از ارزش و اهميت آن‌ها كاسته نشود. قابليت و دقت بالاي ليزر در ايجاد برش‌هاي ريز (يك دهم ميلي متر) موجب برتري پيدا كردن آن نسبت به روش‌هاي قديمي و گرانقميت شده است. يكي ديگر از مزاياي ليزر را مي‌توان عدم برقراري تماس مستقيم با چوب در هنگام برش يا حك دانست. عدم برقراري تماس مستقيم علاوه بر حفظ كيفيت چوب موجب صرفه جوبي در زمان نيز مي‌شود. 
همانطور كه اشاره شد، از ليزر در توليد و پردازش محصولات چوبي متنوعي مي‌توان بهره برد. در زير به تعدادي از موارد استفاده ليزر در صنعت چوب اشاره شده است:
-هنر و صنايع دستي 
-اسباب‌بازي (انواع ماشين، پازل و ...)
-ساخت انواع مبلمان
-طراحي داخلي
-قفسه‌هاي چوبي مناسب خانه و مغازه
-تجهيزات مدارس
-ساخت انواع تزئينات و دكوراسيون
-هدايا و يادبود
-تزئينات جشن‌ها، مراسم (كريسمس، هالويين، تولد و ...)
-ساخت مدل‌هاي معماري

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.